Teze, že vědomí a záměr směřují energii, není jen postmoderním výluhem z tradičních nauk.
Ve védských textech i pozdějších upanišadách, nalezneme zmínky o tom, že vše projevené, je součástí božské podstaty a jejího záměru.
Že pevná vůle, spojená s intencí, má magickou moc a ovlivňuje výsledek rituálu, zatímco v o chlup mladší karma józe, je důležitým aktem, naopak upřímné odevzdání jakékoliv osobní vůle a zájmu, ve prospěch vyšší moci a moudrosti.
V postmoderním nálevu, leckdy instantního duchovna, můžeme někdy nabýt zkratkovitého dojmu o tom, že si vlastně stačí jen ,,dobře přát” a celý vesmír se slavnostně spojí, aby představám (obvykle našeho duchovnem provonělého ega) vyhověl.
Co je tedy sankalpa, hlubší než duchovně zaonačené chtění a osobnější, než staroindické návody na úspěšnou úlitbu védským bohům?
VĚDOMÍ PODSTATY, ZÁVAZEK SPOJENÍ A NESOBECKÉ PŘIJETÍ DARU
Moc dobře si vzpomínám, jak moc se mi lidsky ulevilo, když jsem od svého tantricko-buddhistického učitele, uslyšela šokující zprávu o tom, že ne každá touha je zákonitě špatná touha a že přát si, je vlastně v pohodě.
Že to podstatné, je kvalita vnitřní motivace, ze které si přejeme a charakter paliva, jímž sytíme plameny své touhy.
Otázka: ,,pro co planeš a kam jsi ochotna chodit pro palivo své touhy”, je něčím, co zůstalo rezonovat v mém srdci, přestože život zmíněného učitele, v tomto zrození, již vyhasl.
V tantrickém buddhismu, není sankalpa dětským výkřikem: ,,já chci”!
Představuje vědomý vztah s nejhlubší přirozeností, kterou je naše duchovní podstata a závazek, který se týká jejího postupného uskutečňování.
Je to vlastně takové ,,duchovní Oh Oh”, kdy se nezávazný flirt, překlene v hlubokou lásku spojenou s manželským slibem (samaja) věrnosti.
Tantrická sankalpa vlastně říká:
– tvojí esencí je podstata osvícení schopného srdce-mysli (bódhičitta)
– je Ti plně k dispozici, pořád, bez výjimky
– navaž s ní vztah a pečuj o ni
– skrze vše, co děláš, co zažíváš a kým při tom jsi
– nechť je Tvé počínání přirozeně požehnané
– nezapomínej, že vše co slouží Tobě, by mělo skrze Tebe sloužit celku (pranidhána)
OSOBNÍ DODATEK A DOPORUČENÍ
Přestože se v soudobé józe se sankalpou potkáme nejčastěji v technikách jóg-nidry (jógický spánek), může se stát něčím, co nás doprovází celý den, sedm dní v týdnu.
Pro mě osobně, je sankalpa spojená s pozvednutím bódhičitty (s připomínkou nejhlubší podstaty a závazku neztratit s ní vztah), s každodenní praxí.
Praxí, kterou nepouštím ani dny, kdy nemohu cvičit, anebo meditovat.
Praxí, kterou neopomenu, když se cítím skvěle a v dobrém spojení se sebou.
Praxí, kterou nevynechám ani tehdy, kdy o sobě pochybuji, cítím se mizerně, anebo unaveně.
Tantrická sankalpa, je v srdci dobře usazená odvaha mířit dobře.
Ať už jsou naše paže začátečnicky roztřesené, naše oči unavené životem, tětiva povolená dlouhodobou praxí, anebo kolem nás panují náročné povětrnostní podmínky.
Upřímný a nesobecký záměr, je živým plamenem, který zahřívá to dobré v nás.
Ten nejhlubší dar, který nám byl dán, abychom jej svým dobrým úsilím naplnili.
Svahá (budiž naplněno)!
Bb
Text byl napsán pro časopis JógaDNES
